Gedragsregels voor leden van de NATA
Professionaliteit
- Leden beschikken over voldoende kennis inzake de producten die men verhandelt en van de principalen die men vertegenwoordigt.
- Leden beschikken over voldoende kennis inzake gebruikte contract condities.
- Leden verplichten zich partijen te bewegen tot het naleven van contracten.
- Leden verplichten zich de uitvoering van contracten te begeleiden.
- Leden verplichten zich te handelen in producten waarvan de herkomst bekend is en geven de voorkeur aan gecertificeerde producten.
Maatschappelijk bewustzijn
- Leden voldoen aan de nationale wet- en regelgeving en dragen maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel.
- Leden onderschrijven “Greendeal”.
- Leden verplichten zich mee te werken aan het oplossen van eventuele problemen in alle redelijkheid en billijkheid voor beide partijen.
- Leden streven er naar onmiddellijke actie te ondernemen bij melding van een klacht of claim.
- Indien dit noodzakelijk is de goederen binnen 5 werkdagen te inspecteren.
- Volle medewerking te verlenen aan het tot stand komen van een oplossing.
- Indien sprake is van arbitrage, volledige openheid en medewerking te verlenen om tot een oplossing te komen.
- Hierbij de geldende procedures van de diverse betrokken organisaties in acht te nemen.
- Bij klachten betreffende een van de leden kunnen partijen zich wenden tot het secretariaat van de NATA dat hierop actie zal ondernemen, eventueel met een voor dit doel te benoemen geschillen commissie. Het resultaat zal aan de betrokken partij gemeld worden zonder dat hier rechten aan ontleend kunnen worden. Bij herhaling van erkende klachten kan het bestuur van de vereniging tot tijdelijke of definitieve royement van het betrokken lid overgaan.
- Leden ontvangen honorarium van één partij, verkoper of koper, ter voorkoming van belangenverstrengeling tenzij dit ten tijde van het opmaken van het contract aan alle betrokken partijen duidelijk is gemaakt en hiertegen geen bezwaar is gemaakt.
Geschillen
- Leden verplichten zich mee te werken aan het oplossen van eventuele problemen in alle redelijkheid en billijkheid voor beide partijen.
- Leden streven er naar onmiddellijke actie te ondernemen bij melding van een klacht of claim.
- Indien dit noodzakelijk is de goederen binnen 5 werkdagen te inspecteren.
- Volle medewerking te verlenen aan het tot stand komen van een oplossing.
- Indien sprake is van arbitrage, volledige openheid en medewerking te verlenen om tot een oplossing te komen.
- Hierbij de geldende procedures van de diverse betrokken organisaties in acht te nemen.
- Bij klachten betreffende een van de leden kunnen partijen zich wenden tot het secretariaat van de NATA dat hierop actie zal ondernemen, eventueel met een voor dit doel te benoemen geschillen commissie. Het resultaat zal aan de betrokken partij gemeld worden zonder dat hier rechten aan ontleend kunnen worden. Bij herhaling van erkende klachten kan het bestuur van de vereniging tot tijdelijke of definitieve royement van het betrokken lid overgaan.
Beloning
- Leden ontvangen honorarium van één partij, verkoper of koper, ter voorkoming van belangenverstrengeling tenzij dit ten tijde van het opmaken van het contract aan alle betrokken partijen duidelijk is gemaakt en hiertegen geen bezwaar is gemaakt.
Deze gedragscode maakt integraal onderdeel uit van onze statuten.